Ta nutarnja sloboda je
uskraćena bogatašima pa stoga i onoliki ‘jao' iz Isusovih usta prema bogatašima
i onima koji zgrću blago ovdje na zemlji. Problem blaga i srca je također
neprestana melodija u Isusovim ustima. Jer bitno je ono što ima nutarnju
trajnost, što je nerazorivo, neuništivo. Toliko puta naglašava Isus i rđu, i
moljce, i lopove, i otimače i sl. koji rastakaju odnosno otimlju zemaljsko,
bezvrijedno blago.
Zanimljivo je da Isus uvodi u ovu zgodu jednim
‘antiklerikalnim' upozorenjem. Ne veli Isus da se čuvamo
onih koji zavode na grijeh, da se čuvamo bandita,
lupeža, lažova, kradljivaca, nego da se čuvamo onih koji
dolaze u Božje ime, nastupaju navodnom snagom autoriteta
odozgor, a zapravo promiču svoje interese i vlastiti
egoizam. Čuvajte se onih koji govore o Bogu, a to što
govore ne žive. Važniji je život od nauka. Nauk može
biti savršeno ispravan, a život totalno promašen, ako
nije u skladu s naukom. Bog nije teološka umotvorina,
niti se vjera sastoji od nešto vjerskih istina koje
znamo izgovoriti naizust na satu vjeronauka. Ono što
rade pismoznanci i farizeji u Isusovo vrijeme ravno je
krivotvorenju novca. Puštaju u opticaj novčanice bez
pokrića. Govore, uče, nadugo i naširoko izlažu Božju
riječ, a zapravo je to sve jedan veliki falsifikat koji
nema u njihovu životu nikakva pokrića.
Isus veli: Čuvajte se onih koji dolaze u Božje ime, koji
tumače Božju riječ. Čuvajte se pismoznanaca i
bogoslovaca u dugim haljinama.Onih koji 'dociraju', a
ne 'egzistiraju', koji druge poučavaju, a sami ne žive,
koji govore a na čine. Teže optužnice ne može
biti. Ničega se ne smijemo - kaže Isus - toliko bojati
koliko govora o Bogu, ali bez pravoga sadržaja.
Govora gdje se vjera pretvara u znanje o Bogu, u
vjeronauk, gdje je Bog nekakva tvorevina, nešto što se
dade naučiti napamet. Od toga ništa nema. Inflacija do
kraja.
Nazvat ćemo Judu izdajicom zato što je izdao Isusa za 30
srebrnjaka, a što je s onima koji svakoga mjeseca ubiru
u ime Crkve veliku plaću, a svakodnevno izdaju i Boga i
Crkvu? Izdaju svoje ideale? U kojih vjera nema pokrića u
životu. Koji govore, a malo ili ništa ne čine.
Sveti je Franjo prodao i jednu jedinu Bibliju koju su
braća imala i dali novac siromahu. Rekao je da nije
bitno koje su riječi u Bibliji, nego je bitno što je
čovjek od toga shvatio i primijenio u vlastiti život.
Stoga je i napisao Pravilo i rekao kako ga braća moraju
živjeti 'sine glossa', bez tumača i komentara.
I
ova udovica koja je dala sve od sebe zna da njezin život
zavisi od Boga. Biti udovica u to doba značilo je biti
bez primanja, bez uzdržavanja. Značilo je imati nekoliko
djece koju je trebalo prehraniti, značilo je prositi.
Ona nema što izgubiti, nema što braniti, zna da živi iz
Božje ruke i od Božje milosti. To su oni siromasi u
duhu o kojima zbori prvo Isusovo blaženstvo.
Isus započinje svoje djelovanje s blaženstvima,
siromasima, i završava svoje pouke na primjeru siromašne
udovice! Kako se samo jedinstveno i složno zaokružuje
ovaj jedinstveni nauk, ovo djelovanje Mesije među nama!
To je, mogli bismo reći, genijalno zaokruživanje nauka i
riječi koje nikada ne će proći. Zemljo će proći, nebo će
proći, ali Isusova riječ ostaje, njegove su osobne
riječi. Budimo na njima zahvalni.
|